Sekä komentaja että Forondir kuuntelivat tarkkaavaisesti haltiattaren sanoja. Ilmeisesti aina Vihermetsässä asti kierteli huhuja Mordorin voimistumisesta, kun kerran haltiatarkin niistä tiesi kertoa. Elheledhin puhuessa taistelustaan hukkien kanssa Daenagnirin ilme muuttui hetkellisesti, kunnes palasi taas peruslukemille.
Kun Elheledh oli lopettanut, Forondir kertoi:
”Totta on puhe Mordorin uudesta voimasta, ja itse olen sen saanut kokea. Muutama kuukausi sitten Laakson kaupungissa valtakuntanne itärajojen lähettyvillä käytiin taistelu, jossa oli läsnä kaksi sormusaavetta. En tiedä, oletteko vielä kuulleet tästä, vai oletteko matkanneet näiden pahojen uutisten edellä. Olin joka tapauksessa mukana tuossa yhteenotossa, ja vaikkei se ollutkaan mikään todellinen valloitusretki, niin voin sanoa, ettei pahuuden armeijoita ole vielä voitettu. Saatoimme iloita ennenaikaisesti luullessamme Sormuksen Sodan päättyneen.” Daenagnir nyökkäili tähän synkästi.
”Kertokaahan, missä kohtasitte sudet?” kysyi komentaja otsa rypyllä. Hän kaivoi esiin kuluneen näköisen paperirullan, avasi sen ja levitti pöydälle seurueen tutkittavaksi. Se oli kartta Eriadorin alueesta, jotta Elheledh pystyisi näyttämään, missä taistelupaikka suunnilleen sijaitsi. Komentaja vaihtoi merkitsevän katseen Gildemin kanssa. Forondir mietti, mistä oikein oli kyse. Hän oli viime aikoina kuullut jotain susien lisääntyneestä määrästä erämaassa, muttei ollut kiinnittänyt tietoihin paljoa huomiota. Nuo pedot lisääntyivät joskus, toisina aikoina taas vähenivät, eikä siinä yleensä ollut mitään outoa.
Daenagnir kertoi:
”Ei ole mikään ihme, että jouduitte taistelemaan hukkia vastaan. Ja jos emme tee asialle jotakin, voi olla, että kohta joudumme kaikki. Kuten sanoin, Forondir, minulla on sinulle tärkeä tehtävä.” Forondir katsoi komentajaa odottavasti.
”Kuten ehkä olet kuullut, susien liikehdintä on lisääntynyt suuresti viime aikoina. Suurin osa sotilaista täällä ei tunnu pitävän sitä minään, eihän tässä ole mitään ennenkuulumatonta. Mutta pelkään, että on kyse jostain pahemmasta. Aivan viime aikoina saamani raportit antavat ymmärtää, että näin vilkasta liikehdintää ei ole ollut sitten Tuiman Talven. Monta partiota on hävinnyt jäljettömiin Eryn Vornin metsän lähettyvillä. Tuo synkkä paikka näyttäisi olevan tämän uuden pahuuden keskus. Olen kuullut uskomattoman monia havaintoja suurista susilaumoista, jotka liikkuvat kaikkialla Minhiriathissa. Tharbadin rauniokaupungissa, jonka lävitse kulkevat kaikki Gondorista saapuvat tai sinne menevät, on kuultu hukkien ulvontaa, eikä paikkaa pidetä enää turvallisena yöaikaan.”
Daenagnirin sormi liikkui rauhallisesti hahmotellen alueita, joista hänen puheensa kertoi. Sarnin kahlaamon leiri sijaitsi Baranduin-joen, eli Rankkivuon, varrella. Etelään tästä paikasta se laski mereen. Aivan joen laskupaikan vierellä oli Eryn Vorn, ikiaikaisen vanha metsä mereen työntyvällä suurella niemellä. Etelään Baranduinista oli Bruinen-joki, ja näiden kahden virran välistä aluetta kutsuttiin Minhiriathiksi. Bruinen-joen varrella seisoivat Tharbadin, ennen vanhaan kukoistaneen kaupungin, rauniot.
”Forondir, sinun täytyy valita täkäläisestä varuskunnasta kymmenen soturia, ja lähteä selvittämään tämän uuden ilmiön syytä. Voit viettää tämän päivän rauhassa, matkaasi suunnitellen. Huomenna sinun täytyy valita joukkosi ja alkaa valmistautua. Lähtö on kolmen päivän kuluttua. Oletan sinun kykenevän tähän?” Forondir katsoi Daenagniria ja nyökkäsi sitten koruttomasti.
”Hyvä. Koko Arnorin kohtalo saattaa riippua tästä, sillä jos emme uutta uhkaa tarpeeksi nopeasti kuriin, saattaa se paisua hyökyaalloksi joka tuhoaa kaiken tieltään ja jättää pohjolan asumattomaksi ja vaaralliseksi erämaaksi. Luotan sinuun.”